Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

onsdag, maj 18, 2005

Skärgårdsstiftelsen

Så har DN::e ekonomiredaktion i sin jakt efter stiftelser kommit till att granska skärgårdsstiftelsen. Det tycker jag är bra. verksamheten är stor och omfattande och behöver granskning.

Själv beställde jag fram en dragning hur det går till när stiftelsen hyr ut hus för en månad sedan till vårt arbetsutskott. Eftersom vi har ca 200 fritidshus så är det omöjligt att hyra ut hus till alla som vill ha tillgång till ett. Istället har stiftelsen bestämt sig för en modell av lämplighetsprövning. Den som har någon form av dokumenterad kunskap av hur man ska sköta ett gammalt trähus från förra sekelskiftet, kan efter intervju komma ifråga för att få hyra ett av stiftelsens hus.

Men eftersom det alltid finns risk för felaktiga bedömningar och godtycke så föreslog jag arbetsutskottet att man varje år skulle bestämma vem eller vilka som utser nya hyresgäster, samt att styrelsen varje år ska få rapport om vilka de nya hyresgästerna är. Dessutom tyckte jag att styrelsen i sin helhet vid kommande styrelsemöte ska få en rapport om hela hyreshusbeståndet.

Dn:s artikelöppning idag förtjänar dock ett särskilt "Pulitzer pris" efter sin artikel som handlade om att skärgårdsstiftelsen hyr ut hus avsedda för låginkomsttagare till miljonärer.

Om det vore sant så skulle jag vara den första utanför stiftelsens högkvarter med demonstrationsflagga och ruttna ägg. Sanningen är att skärgårdsstiftelsen aldrig har haft några hus avsedda för låginkomsttagare. Det har aldrig varit stiftelsens syfte, det kanske borde vara det, men det är det inte... För att citera direkt ur stiftelsens ändamålsparagraf

" Paragraf 2
Stiftelsens ändamål är

att med donerade och förvärvade fastigheter som grund verka för att bevara Stockholms skärgårds egenart, naturvärden och landskapsbild och samtidigt främja utvecklingen av friluftsliv, kultur, rekreation och turism med beaktande av den bofasta befolkningens intresse."

Stiftelsen har således inget uppdrag att hyra ut billiga bostäder till låginkomsttagare. Det hade däremot stockholms stads fritidsförvaltning och senare personalkooperativet Din skärgård. De byggde stugbyar ute i skärgården som främst var till för låginkomsttagare. De stugbyrana förvaltas fortfarande av Din skärgård.

Hur som helst. Även om ingången är felaktig och till och med lögnaktig, så tycker jag att det är bra att verksamheten granskas. Den är oerhört betydelsefull för Stockholmarna. De felaktigheter eller märkligheter som DN:s journalister, eventuellt hittar måste styrelsen självfallet åtgärda. Min kännedom om journalisters sätt att handskas med sanningen när de tycker sig ha hittat en bra historia, gör emellertid att jag, innan jag dömer någon, tänker tänka efter före och nogsamt analysera var sanningen finns.

Bloggtoppen.se