Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

onsdag, juni 01, 2005

EU:s nya grundlag

Jag vet inte om det är mödan värt att blogga om EU:s nya grundlag. I grunden tycker jag att det är positivt att Europas länder samarbetar med varandra och det borde väl vara klokt att ha gemensamma spelregler om vad som skall beslutas var. Samtidigt kan jag bara instämma i det yttrande som gjordes av chefredaktören för den franska tidskriften " Marianne" Jean-francois kahn i tisdagens Svenska Dagblad "sedan Stalin konstitutionen är det första gången man vill stadfästa ett ekonomiskt system i en konstitution".

Gemensamma spelregler behövs i alla fungerande demokratiska system. Däremot verkar det helt absurt att grundlagsfästa ekonomiska system och ekonomisk politik. Det är väl det som medborgarna ska få besluta om när de utser sina förtroendevalda. Nyliberalismens alternativt kommunismens ekonomiska idéer prövas bäst i fria diskussioner i en levande demokrati.

För säkerhets skull är det väl bäst att jag tillfogar att jag inte delar någondera grupperingens synpunkter. Att stifta grundlagar emot deras rätt att kräva en viss ekonomisk politik, har jag däremot svårt att förstå poängen med.

3 Comments:

At 9:26 em, Blogger Roger said...

Var det därför de franska trotskisterna var emot tro...

 
At 10:49 em, Anonymous Anonym said...

Man skulle kunna säga att ett franskt ja till konstitutionen skulle vara som en ishacka i nacken på de franska trottarna.

 
At 10:55 fm, Blogger Roger said...

Där tycker jag vi gick från lågmäld humor till det mer plumpa... :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se