Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, juni 13, 2005

Mälardalen och Stockholm

Stockholm lever inte i en värld för sig. Orsaken till att staden ligger där den ligger är dess historiska roll som omlastningsplats för järnexporten från Bergslagen och som handelsplats för mälardalens jordbruksbygder och handelsplatser/städer.

Den insikten är viktig. Jag blir rent ut sagt f......... när jag hör korkade Stockholmare hävda att välståndet ensidigt skulle bero på Stockholmarnas insatser. Eller att Stockholmare skulle vara smartare än lantisar som en moderat riksdagskandidat hävade i det senaste valet.

Lika upprörd blir jag när jag märker företrädare från andra regioner i sverige som odlar Stockholmshat och Stockholmsfördomar.

Stockholm är en viktig, spännade och dynamisk stad. Sverige behöver ha en fungerande huvudstad om vår nation skall kunna hävda sig i den globala konkurrensen. För många stora företag handlar det inte om Stockholm eller Vimmerby(som är en fantastisk stad), utan om Stockholm eller Singapore.

Stockholm behöver Sverige och mälardalen, det är själva förutsättningen för Stockholms existens. Men sverige behöver också inse, att man måste investera i en fungerande huvudstad för att trygga framtidens välfärd för hela nationen.

Inte minst den samlade mälardalens stöd för att få tillstånd förbättrade tågförbinmdelser till och från stockholm är glädjande. När Arbogabor och Örebroare slåss för att staten ska göra en rejäl investering i Citybanan så rörs en ekenskis till glädjetårar.

Mälardalsrådet har också startat ett arbete med att försöka få tillstånd nätverk av politiker från hela regionen, så att vi i framtiden kan samverka för att få än mer statliga investeringar till bättre väg och järnvägar i mellanSverige och Stockholm. I bästa fall kan det vara början till en ny era i svensk historia. Kriget mellan stad och land, mellan stockholm och landet i övrig, kan gå mot sitt slut. Det gynnar oss alla.

4 Comments:

At 12:15 em, Blogger Magnus said...

"..hävdade i sista valet". I just den typen av meningar känns det extra viktigt att påpeka att det nog ska vara "..i senaste valet."

Inte för att jag är petig eller så.

 
At 1:01 em, Blogger Dag said...

Du har självfallet rätt, du okrönte konung för felfinnarnas republik;)

Jag böjer mig ödmjukt och rättar...

 
At 7:55 em, Blogger Roger said...

Jag ser att Magnus inte läst vår senaste pm...

 
At 3:46 em, Anonymous Anonym said...

Göteborg är Sverige rättmätiga huvudstad.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se