Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

onsdag, juli 27, 2005

Varför prenumerar jag på DN?

I min perfekta avpolitiserade sommarmorgon vaknar jag med en stark kopp kaffe och påbörjar läsningen av Dagens Nyheter. Jag är visserligen van vid att tidningen har en annan politisk linje än vad jag och troligen majoriteten av DN:s läsare har, men nu tror jag att tidningen har slagit sitt eget nyliberala rekord.

Lagen om anställningskydd (LAS) är helt meningslös enligt DN. I själva verket har den försvagat arbetarnas ställning på arbetsmarknaden.

Att LAS eventuellt skulle kunna tänkas skydda löntagarna mot total rättslöshet. Att den åtmninstone( om än otillräcklig)t gör det svårare/besvärligare för arbetsgivarna att utan sakliga skäl avskeda anställda föresvävar inte ledarskribenten.

Eftersom jag vet att detta är en uppfattning som finns utspridd i vissa borgerliga kretsar, så är min fromma förhoppning att de borgerliga partierna modigt tar strid för LAS avskaffande. Gärna i nästa valrörelse.

Under tiden ska jag fundera på om jag inte borde prenumera på Svenska Dagbladet istället. Då vet man att man har en rejäl ärlig högertidning på frukostbordet.

6 Comments:

At 3:04 em, Blogger hanna said...

DN blir bara sämre och sämre. Kan inte marita göra nåt?
/en som också bytt till svenskan och blir hälsosamt arg varje morgon

 
At 6:56 em, Blogger Dag said...

Stockholm skulle behöva en radikal morgontidning. Ingen partimegafon, en sån skulle knappast locka särkilt många prenumeranter.... Det senaste försöket att starta en sådan var Stockholmstidningen som las ner i slutet av 80 talet när den hade 100 000 läsare om dagen. Den föll på att LO inte hade lust/vilja att ta ett långsiktigt investeringsansvar för den. Att skapa lönsamhet för en morgontidning tar tid.

 
At 10:15 em, Blogger Roger said...

Fördelen med Stocken är ju annars att man bara behöver bli arg en gång i veckan...

 
At 10:54 em, Blogger Dag said...

Ja det är ju sant. Sen lever den nuvarande Stocken definitivt upp till devisen oberoende radikal....

 
At 1:48 fm, Blogger fredrik said...

Märker jag en antydan till ifrågasättande av Pravda? Är SAPO underrättad?

 
At 11:18 fm, Anonymous Anonym said...

Verkar vara en bra bok, får man låna? Ingrid H

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se