Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

onsdag, september 28, 2005

Nu har jag fått skriftligt på det...


Beviset

Jag har tidigare skrivit om min förvåning när jag upptäckte att jag var medlem i Svenska kyrkan samt därefter medföljande kyrkopolitiskt uppvaknande intresse med efterföljande ruelse. Samt att jag faktiskt gick och röstade.

Idag kom beviset på utträde ur kyrkan. Det är ett dokument som jag tänker hålla hårt i.

Av utträdesbeviset framgår att jag inte längre har några rättigheter vad kyrkan beträffar samt att jag i fortsätningen inte betalar kyrkoskatt. Helt ok enligt min uppfattning. Det framgår dessutom att jag även fortsättningsvis skall betala begravningsavgift till Svenska kyrkan.

Det sistnämnda är absurt. I Stockholm där jag bor drivs och betalas kyrkogårdarna med tillhörande begravningsväsen utav kommunen, via kmmunalskatten. Det är ett bra system som garranterar alla gravplats, samt en likvärdig behandling av alla, oavsett religion eller förhållande till svenska kyrkan.

Jag trodde att kyrkan och staten var åtskillda. I realiteten är åtskillnaden inte genomförd.

I Stockholm leder absurditeten till att stockholmarna får betala för kyrkogårdar och begravningar två gånger. En gång till kommunen som tillhandahåller tjänsten samt en gång till svenska kyrkan som....Ja inte är de begravningsanvariga. Frågan man ställer sig är vad Svenska kyrkan använder de obligatoriska skattepengarna från stockholmarna till?

Posted by Picasa

7 Comments:

At 5:30 em, Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 11:42 em, Blogger fredrik said...

Vart vänder man sig för utträde?

 
At 4:08 em, Blogger Dag said...

Du skriver till din församling. De har i regel en hemsida där man hittar en epostadress.

Välkommen till icke medlemmarnas skara!

 
At 11:45 em, Anonymous Anonym said...

Hur kan du "plötsligt" upptäcka att du var medlem i Svenska kyrkan? Har såväl skattesedel som hela debatten kring stat/kyrka gått dig förbi i många, många år. Partiets kampanjer i samband med kyrkovalen?

Mest undrande blir jag dock över att du först går och röstar för att sedan omedelbart begära utträde?

 
At 10:36 fm, Blogger Dag said...

Nej Peter. Debatten har inte alls gått mig förbi. Min uppfatning är att de som är medlemmar skall gå och rösta. Vilket jag till slut gjorde.

Det jag tycker är absurt är att mitt parti ställer upp som parti i kyrkovalet. Saken spetsas till nu i slutet av oktober när socialdemokraterna har partikongress i Malmö. Då kommer kongressen troligen att besluta att införa en massa bestämmelser om kyrkovalet i partistadgan. En av innebörderna av detta är att jag som icke-medlem i svenska kyrkan (vilket jag är nu) förväntas aktivt ta del i utformandet av socialdemokratisk kyrkopolitik.

Om man har den synen som nu föreslås så undrar varför det inte utformas en socialdemokratisk poltitik rörande islam, buddhism mm.. Religion är och bör vara en privatsak.

 
At 1:54 em, Anonymous Anonym said...

Dag, det jag reagerade på var att du faktiskt gick och röstade dvs påverkade kyrkan de närmaste åren trots att du omedelbart därefter gick ur. Inte särskilt snyggt enligt min uppfattning.

Däremot tycks vi vara helt överens när det gäller partiets roll - jag har helt missat den föreslagna förändringen och hoppas att mina representanter på kongressen går emot detta (men är dessvärre inte särskilt förhoppningsfull).

Själv valde jag att gå ur kyrkan när jag fyllde 18 och har sedan avstått från att delta i kyrkopolitiska diskussioner.

 
At 2:24 em, Blogger Dag said...

Jag håller med om att det inte var ett helt enkelt val. Det som fällde avgörandet var just min uppfattning att man bör rösta om man är medlem. För att undvika likartade problem i framtiden så har jag nu sett till att jag inte är det längre.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se