Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

lördag, december 03, 2005

Hur vårt land styrs...

Som alla andra tar man del av Flodvågskommissionens rapport. Det är ingen trevlig läsning. Visst finns det fog för hård kritik både av försumliga ministrar och av inkompetenta enskilda tjänstemän. Men jag kan inte låta bli att mitt i all upprördhet ställa mig några frågor.

- Borde vi inte se över hur Sverige styrs? Vi har sedan mitten av 1600 talet ett system där vi aktivt försöker hindra ministerstyre. En minister som direkt försöker styra departementen dras inför konstitutionsutskottet, prickas, fälls och avsätts.

Jag kan begripa att ministrar inte ska ge sig i ärenden som berör enskilda. Eftersom det ökar risken för bestickning och nepotism. Men är det rimligt att vi har ett system som förbjuder ministrar att aktivt styra (till och med i krislägen). Samtidigt begär vi, både medier och väljare ett direkt politiskt ansvar. Den minister som inte har brutit mot grundlagen och gett order till myndigheterna fälls inför den allmänna oppinionen. För mig går det inte ihop. Jag tycker att vi ska ha politiker och ministrar som har ett direkt ansvar och direkt makt.

Sen kan jag inte låta bli att reagera mot övertonerna i diskussionen. Hos en del låter det som om Persson personligen ställde till med Tsunamikatastrofen. Absurt. Jag följer ju som bekant den politiska debatten i de andra nordiska länderna ganska ingående. Både den förra borgerliga regeringen i Norge och den nu sittande borgerliga regeringen i Danmark utsätts för mycket hård kritik. I Danmark stod ambulansflyg oanvända i flera veckor på Kastrups flygplats, utan tillstånd från regeringen att flyga iväg till Thailand.

Den trista och för många svårsmältna verkligheten är att det kommer att inträffa oväntade katastrofer även i framtiden. Det kommer att dö människor i dessa, även svenskar. I bästa fall kan vi lära något av det som tidigare skett. Men jag kan garantera att det kommer att begås misstag även i framtiden, oavsett politisk färg på regeringen.

tillägg den 6/dec...

Idag skriver Yrsa stenius om Tsunamikatastrofens effekter i Finland. Tänkvärt för den som reagerar över övertonerna i den svenska drevdebatten.

1 Comments:

At 1:45 em, Blogger Johan Ingerö said...

För ovanlighetens skull är jag helt överens med dig. Ministerstyre har jag ofta försökt propagera för.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se