Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, december 19, 2005

Sparka sig själv på benet?

Jag tillhör de som gillar Per Nuder. Jag tycker att han är seriös och kompetent. Inte helt oviktiga egenskaper för en finansminister. Dagens City får mig dock att sätta kaffet i vrångstrupen. Där uttalar sig Nuder om huruvida intäkterna för trängselavgiftsförsöket ska gå tillbaka till stockholmsregionen eller inte.

" - Vi har inte specialdestinerade skatter i Sverige, så i den tekniska meningen kan jag inte säga att de kommer återföras till Stockholm. Men vi har gjort en sådan politisk överenskommelse inför försöket och jag tror att det är en metod som kan användas vid en eventuell permanentning. men vi är inte där ännu."

Det är självfallet alldeles riktigt, i formell mening, att vi inte har specialdestinerade skatter i Sverige. Men det finns en i högsta grad reell politisk verklighet. Stockholmarna kommer aldrig att acceptera trängselskatter om det inte är fullständigt klart att varenda krona återgår till regionen i form av investeringar i kollektivtrafik eller nya vägar.

Det är dessutom så att om staten får för sig att minska den redan idag för lilla andelen statliga investeringar i stockholmsregionen, med hänvisning till trängselskatteintäkterna, så tar det hus i h...

Hymlande och byråkratisk otydlighet i den här frågan hjälper vare sig trängselavgifterna eller socialdemokratin i Stockholmsregionen.

Bloggtoppen.se