Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

tisdag, januari 17, 2006

Fegisarna i FP och M.

Sedan några år tillbaka pågår en buskagitation för att Sverige ska gå med i Nato, (USA:s försvarsallians). Folkpartisterna tycker till och med att att Sverige ska skicka trupp till Irak. Döm då om min besvikelse över att Alliansen nu tycks backa i frågan. Reinfeldt låter förstå att Svenskt Nato medlemskap inte är möjligt så länge som socialdemokraterna säger nej.

Trist och fegt tycker jag. Här är ju en fantastiskt viktig fråga som borgerligheten borde våga låta väljarna ta ställning till i höstens val. Hoppas att DN med sin sedvanligt "balanserade" ledarsida lyckas gjuta mod i fegisarna.

Eftersom jag själv tycker att alliansfriheten har gynnat Sverige bra, ända sen Napoleonkrigens slut så tvekar jag inte över vilken barrikad jag skule stå på, i debatten som borgarna inte vågar ta.

9 Comments:

At 11:57 fm, Blogger Johan Ingerö said...

Anledningen till att vi inte drogs in i Napoleonkrigen var att vi placerade en av hans generaler på vår kungatron! Karl XIV Johan, någon??

Vad gäller (m) kan jag bara hålla med. Jag förstår inte alls vad Finlands inställning till NATO har med Sveriges dito att göra.

Sedan kan man diskutera vitsen med MATO. Organsiationen hade och har en marginell roll i exempelvis Irak, portalparagrafen trädde inte i kraft efter 9/11 och splittringen var total under våren 2003. Dock finns det en viktig signalfunktion i att vara med, nämligen att man visar i vilket läger man hör hemma. Med tanke på traditionellt socialdemokratiskt kryperi inför Kina, USSR, Kuba, Zimbabwe, Albanien, Rumänien etc, etc finns det all anledning för (s) att hålla sig fast vid neutralitetsdoktrinen...

 
At 7:04 em, Blogger Dag said...

Vi var med i Napoleonkrigen. Vi var med i alliansen emot N. Därefter har vi varit alliansfria.

Däremot kan jag hålla med dig om att det ligger i linje med FPs totala undfallenhet inför USAs globala ambitioner att kräva svenskt medlemskap i Nato. Men det är bra om FP vågar ta den säkerhjetspolitiska debatten.

 
At 2:21 em, Blogger Johan Ingerö said...

Jo, som den snillrika utrikespolitiska anyliter du är har du säkert observerat den undfallenhet inför USA som demonstrerats av NATO-länder som Frankrike och Turkiet.

Men ska man vara undfallande mot någon så är jag det hellre mot USA än mot Kina och Kuba.

 
At 8:53 em, Blogger Dag said...

För min del måste jag säga att jag beundrar dina enastående historiska kunskaper. Du är en utav de få jag vet som hävdar att Sverige inte deltog i Napoleonkrigen. Briljant på min ära.

Undrar hur det gick till när Sverige blev av Med Finland? eller Norge tvangs i union med Sverige?

Med de faktakunskaperna som grund så förstår man lättare din något svart vita världsbild.

 
At 12:58 em, Blogger Johan Ingerö said...

Menade naturligtvis "klarade oss ur". Tvinga mig inte att påminna dig om Pinters "Romansamlingar" nu igen...

Men återigen: varför påstår du att NATO-medlemskap innebär att man är undfallande mot någon alls? Det är ju bevilsigen inte sant. Vill du fortsätta att snacka historia så räcker det väl med att gå tillbaka till 2003 för att se att det inte stämmer.

Sedan är vår neutralitet inget msom någon förnuftig människa borde vara stolt över. Själv skäms jag. Men det beror väl på att min mormor var norsk motståndssoldat i Norge och fick slåss mot de tyskar som din partivän P.A Hansson glatt vinkade förbi när de kom med sina tåg för att slakta våra grannar.

 
At 10:04 fm, Blogger Dag said...

Jag tycker att det är kul att du tar debatten om Natomedlemskap. Bravo. Fler borgerliga politiker borde göra detta. Men kan du lova att en röst på borgerligheten betyder att Sverige går med? Eller låter ni kortsiktigt taktiserande gå före den goda saken?

Jag älskar att prata historia, ett ämne som du uppenbarligen har en del brister i. titta i ditt partis stolta hitorieböcker och fundera över om folkpartisterna i Per Albins samlingsregering stod för en annorlunda säkerhetspolitik än vad socialdemokraterna gjorde under andra världskriget?

Som uppgift nummer två i din och min lilla historielektion kan du få redogöra för vilka av Europas små länder som frivilligt angrep Hitlers Tyskland under andra världskriget? Norge, Kanske?

 
At 10:53 fm, Blogger Johan Ingerö said...

Synd att det inte finns något "historielandstingsråd". Då skulle du möjligen få uppgifter som passar dig lite bättre.

Vill även säga att Jag delar din frustration i detta. Som läget är nu vill fp lämna in Sveriges NATO-ansökan omgående, och det vill egentligen m och kd också, även om de saknar det politiska modet att säga det. Centern är däremot heltm omedgörliga.

Du som vet vad det innebär att samarbeta med flera partier inser naturligtvis att matten talar emot att det blir någon rejäl NATO-debatt inom överskådlig tid.

Sad but true, för att tala med Metallica.

 
At 12:18 em, Blogger Dag said...

Jag tycker också att det trist. eftersom jag är anhängare av den nuvarande säkerhetspolitiska strategin som tjänat Sverige bra ända sedan napoleonkrigens slut. så hade jag hoppats på att modiga borgerliga politiker skulle våga agitera inför väljarna varför man bör överge denna. jag tror att det skulle vara klargörande för stpra delar av valmanskåren.

 
At 2:02 em, Blogger Johan Ingerö said...

Vi får väl använda vårt gemensamma inflytaqnde för att lobba på de övriga tre borgerliga partierna. :-)

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se