Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

onsdag, januari 11, 2006

kaoset fortsätter...eller

Idag fortsatte mina studier av kaoset i kollektivtrafiken som skulle utbryta enligt de borgerliga dysterkvistarna, nu när man infört biltullar.

Jag passade på att pröva den nya busslinjen 160x från Årsta, som går snabbt och smidigt från centrala Årsta raka vägen till centralstationen och Sergels torg.

Jag tänker inte utbryta i lovord som vackert och stiligt mm. Däremot så bör man som Årstabo och socialdemokrat kunna konstatera att trafiksituationen blivit oerhört mycket bättre och smidigare.

Först så ser socialdemokratin till att Södra Länken färdigställs. Vilket medför dramatiskt förbättrad trafikmiljö inne i Årsta. Sen så ordnar man ny pendeltågsstation (Årstaberg) och ny direktbusslinje in till City.

Ovanstående kan man ställa i kontrast till borgarnas initiala motstånd till investeringen i snabbspårslinjen. Eller till deras återkommande vallöften kring en vägring runt stockholm, som de hittintills saknat medel för att kunna ordna.

Moderaterna i stadshuset var ju till och med så skräckslagna för Stella Fares Stockholmsparti så att de blockerade igångsättandet av Norra Länken bygget under hela förra mandatperioden. Jag konstaterar att fakta och handlingskraft sparkar hårdare än borgargnäll och handlingsförlamning.

10 Comments:

At 7:53 em, Blogger Johan Ingerö said...

Jo, med tanke på hur lysande detta nya autogiro från Stockholm till statskassan fungerar så kan man verkligen undra varför Stockholms socialdemokrater lovade dyrt och heligt att inte införa det.

 
At 9:16 em, Blogger Dag said...

Tja nu var det ju inte så länge sen som både moderater och folkpartister o var anhängare till biltullar. Min bloggkommentar handlade ju dessutom inte om huruvida det är bra eller dåligt med biltullar. Poängen är snarast att det av moderater och folkpartister utlovade kaoset i kolektivtrafiken fortfarande låter vänta på sig...

 
At 10:08 em, Blogger Johan Sjölander said...

Men Johan. Känns det inte lite jobbigt med den där reklamkampanjen ni kör just nu? Den där om trängsel i kollektivtrafiken? Bara lite?

 
At 10:27 em, Blogger Johan Ingerö said...

Åja, det var väl ett drygt decennium sedan i alla fall, och då inom ramen för det sedermera begravda Dennispaketet. Dessa tullar skulle ju kombineras med ett gigantiskt trafikprojekt, vilket ju inte är fallet denna gång (bortsett från den överhängande risken att pengarna går till bygget av Norrbotniabanan...

 
At 10:38 em, Blogger Johan Ingerö said...

Johan Sjölander

Njae, vi får väl se vad effekten på kollektivtrafiken blir på lite längre sikt. För egen del kan jag bara konstatera att det aldrig har varit något av mina favoritargument mot trängselskatten. Jag är snarare grinig över att

1. Socialdemokraterna hade knappast vunnit valet om man sagt i förväg att man tänkte införa den. Det handlar om ett valsvek av enorma proportioner. Husse i Rosenbad sa "hoppa" och de lydiga labradorerna i Stadshuset frågade "hur högt?"

2. Det finns inga som helst garantier att pengarna hamnar i Stockholm, utan tvärtom en akut risk att de istället adderas till den redan fullkomligt hysteriska Stockholmsplundringen.

3. Så länge man inte har ringleder handlar det inte så mycket om att leda runt trafiken som att hindra de med lägst inkomst från att ta upp plats på vägarna, vilket i sig är orimligt eftersom alla skattebetalare är med och finansierar dessa. Eller som David Wästberg, folkpartist i Stadsbyggnadsnämnden uttryckte saken:

"Skulle åka från Östermalm till Bromma. Normalt kör man då ut på Essingeleden vid Norrtull och sedan in till Lindhagsplan för att köra ut till Bromma. Nu med tullar är det bättre att köa sig genom innerstaden, förbi stadshuset. På så sätt betalar man bara en tull i stället för tre [vilket blir fallet] om man kör runt stan. Jag som trodde syftet var att tullarna skulle få folk att köra runt stan, inte stan runt."

4. Man har inte lyssnat ett dugg på kranskommunerna. De folkomröstningar som hölls i en rad av dessa avfärdades av Billström som "jippon", vilket tydligen alltså är ett kodord för att man gör något som hon inte gillar.

5. Folkomröstningsintrumentet, som inte minst miljöpartiet brukar förklara sin kärlek till, vänds här upp och ner genom att man röstar EFTER införandet av ett system som kostar nära fyra miljarder kronor.

 
At 2:50 em, Blogger Dag said...

Enligt Godmorgon världen så var det ju ett inslag i diskussionerna mellan Folkpartiet och Miljöpartiet just införandet av biltullar.

Själv vet jag av egen dyrköpt erfarenhet att folkpartisterna i stockholms stadshus(Björklund) gjorde vad de kunde för att höja miljöpartiets pris för att ingå i en koalition med socialdemokraterna. Det var inte helt untan grund som miljöpartiet ganska tydligt i de förhandlingarna sa att det fanns andra ställen i stadshuset där de kunde få vad de ville ha.

 
At 7:14 fm, Blogger Johan Ingerö said...

Kan diskuteras. Satt och sitter i partiets styrelse i Stockholm och har därför ett visst hum om vad som sades där. Men faktum kvarstår. Att tullarna fungerar (vilket jag aldrig har tvivlat på. det ska till en rent socialdemokratisk okunskap om ekonomi för att inte fatta att höjda priser innebör lägre konsumtion) så är det en fin affär för killarna som håller i era koppel och en dålif dito för stockholmarna.

 
At 11:39 fm, Blogger Dag said...

Nu har väl ändå argumentationstekniken hamnat på din lägsta nivå. Om du är intresserad av "koppelverksamhet" så vet jag folk som kan rekommendera dig att besöka vissa klubbar i stockholm.

 
At 7:07 em, Blogger Johan Ingerö said...

*skratt*

Jag kanske kan få hjälp av dina partikamrater i Gävle.

Men allvarligt talat, även du har ju uttryckt oro över att pengarna går till staten snarare än till Stockholm.

 
At 9:12 fm, Blogger Dag said...

Jag erkänner gärna att du är min överman i gyttjebrottning. Det har jag visst konstaterat sen tidigare.

Sen är jag övertygad om att du har fel rörande vart pengarna kommer ta vägen i slutändan. Om staten skulle få för sig att lägga rabarber på intäkterna från biltullarna så överlever de inte. Så enkelt är det.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se