Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

söndag, januari 22, 2006

Skråväsendets återkomst

Jag är en varm fackföreningsvän. Och jag tycker att det är en självklarhet att de som arbetar i Sverige ska ha samma villkor, oavsett vilket land de kommer ifrån. Till skillnad från folkpartister och moderater som tycker att letter på svenska arbetsplatser ska ha sämre lön, just eftersom de är letter.

Detta sagt så finns det fenomen som gör mig bekymrad. en är att myndigheter, fack och arbetsgivare succesivt reser högre murar mellan olika yrken. Återkommande ställs krav på allt längre utbildningar som ingång till yrket. Motivet är inte bara att höja kvalitén får man en känsla av, utan snarare som ett sätt att höja yrkesgruppens lönenivå/status.

En annan metod är att kräva yrkesauktorisering. Det kan vara lämpligt i yrken som läkare, men när yrkesgrupp efter yrkesgrupp kräver detsamma, så får man en otäck känsla i maggropen. Ställs kraven av omsorg kring kvalitét och medborgarsevice eller ställs kraven som ett led i kampen för högre lön och status?

Jag kan konstatera att det för varje år blir tuffare för ungdomar att vinna insteg på arbetsmarknaden och det blir besvärligare att byta yrke eller att göra kariär från ett yrke till ett annat. Bästa exemplet är väl de orimliga krav som yrkeserfarna och skickliga barnskötare som vill bli förskollärare ställs inför.

Dagens nyheter har en intressant artikel i ämnet.

4 Comments:

At 12:17 em, Blogger Johan Ingerö said...

Har du någon källa på att folkpartister vill att "letter ska ha sämre lön bara för att de är letter"?

Jag har annars ett flertal källor som säger att dina LO-polare skriker "GO HOME" till utländska kollegor...

Att vi har olika åsikter är en sak. Att påstå att vi vill ha "etnisk lönesättning" är bara oförskämt.

 
At 12:57 em, Blogger Dag said...

Källan är väl uppenbar. Folkpartister tycker inte att svenska avtal är nödvändiga på svenska arbetsplatser, åtminstone inte när det är letter som arbetar där. Det har framgått i det senaste årens debatter vid upprepade tillfällen både i stadsfullmäktige och i landstingsfullmäktige.

För min del måste jag säga att jag tycker att det bra att utlänningar kommer och arbetar i Sverige. Däremot är jag emot lönedumpning, i synnerhet när den enbart är tänkt att drabba utlänningarna.

 
At 2:01 em, Blogger Johan Ingerö said...

Att man har olika -vanligtvis juridiskt snarare än politiskt- grundade uppfattningar om vilka kollektivavtal som gäller var och i vilka sammanhang är knappast jämförbart med att vilja ha etniskt motiverade löner, vilket vad du hävdar att vi vill ha.

Men för att ta ett annat exempel:

I Stockholms kommun -där du är med och styr- utreds väl huruvida man inte kan spara in löneskostnader genom att flytta missbrukarvård till Riga? Det låter i mina öron som ett liknande scenario. Jag erkänner dock att jag inte minns hela ärendet, så du får gärna rätta mig om jag missat några detaljer.

Och slutligen; vad tror du personligen att frasen "Go home" var ett uttryck för? Omtanke om balternas livs- och lönevillkor?

 
At 2:24 em, Blogger Dag said...

Jag ska bli tydligare. jag påstår i och för sig inte att er syn på lönesättning grundar sig på etnisk hänsyn. Jag är övertygad om att folkpartister tycker att svenskar bosatta i Lettland också ska ha sämre lön när de uför arbete i sverige än vad svenskar som är bosatta i Sverige ska få.


Effekten blir lönedumpning.Det är fortfarande lika absurt i mina ögon.

Vad gälller diskussionen om missbruksvård i Lettland så var det en tidningsanka. En tjänsteman på socialförvaltningen tyckte att det var en lysande idé. Vilket DN tog som om att beslut var klappat och klart.

Detta sagt så bör det understrykas att jag anser att arbete utfört i Lettland självfallet skall utföras enligt lettiska kollektivavtal.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se