Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, februari 20, 2006

Bostäder på fältet?


Årstad

Stockholms handelskammare har lagt fram ett förslag om att bygga 2000 nya bostäder på Årstafältet. Till detta vill man ha en ny stadspark "Europaparken".
Den nya stadsdelen Årstad är tänkt att knyta ihop Årsta, örby och östbergahöjden. Man vill bygga tätt, tanken är att det är en ny stadsmiljö som ska växa fram. Själv är jag försiktigt positiv. Stockholm behöver mer bostäder och visst bör man ta intryck utav det efterfrågetryck efter bostäder i stadmiljö som finns.

Sen är det minst lika viktigt att understryka att det bör byggas för olika sorters inkomstgrupper. Ska det byggas så bör en ny stadsdel innehålla olika upplåtelseformer, och olika stora lägenheter. Stockholms har redan alldeles för många segregerade rikedomsgetton idag- vi behöver inte ett till.

7 Comments:

At 5:40 em, Blogger fredrik said...

När är det dags att bebygga gräsfältet Gärdet? Ren allmännytta så att man bygger in en socialdemokratisk väljarbas. ;-)

 
At 11:53 em, Anonymous Anonym said...

Helt rätt, och varför vara så rädda att bygga på höjden? Det ger många bostäder och ändå möjlighet till lite grönytor kvar där det är snålt med mark.

 
At 3:23 em, Blogger Dag said...

När man flyger över stockholm så inser man snabbt att bostadsbristen inte beror på plats att bygga bostäder på. merparten av ytan är skog och vatten.

sen tror jag att om man verkligen vill skydda grönytor och tystnbadsområden. så ska vi bygga högt och tätt.

 
At 3:53 em, Blogger Johan Ingerö said...

Det positiva i förslaget -utöver att det naturligtvis innebär fler bostäder- är väl att det knyter ihop olika bostadsområden. Det är något man allmänt borde fundera mer på. Rikemansgettona stör mig inte. De fungerar väl bra eftersom de som bor där trivs och mår bra, antar jag.

Värre är problemet med de förorter med hög arbetslöshet och kriminalitet. Jag tror att det delvis beror på att flera av dem är isolerade i små gråa öar runt om i länet. Knyt ihop staden! Det ger mer integration -även ekponomisk sådan- än tre integrationsverk.

Vad gäller "högt" är jag förvånansvärt ense med dig. Hur ser du exempelvis på Skönhetsrådets (kan bara inte fatta att vi har ett sådant) kastrering av Söders Torn?

 
At 11:56 em, Blogger Linnea said...

Den främsta anledningen till att bygge på fältet inte har varit ett alternativ är väl att det är direkt då,lig att bygga där- marken klarar inte hus. Däremot ska det byggas på Gamla Årstlänken och det är även planer på fler förtätningar både i Årsta och Östberga- o sen ska det (enligt färska uppgifter...) bli en fin park på fältet som förbinder Årsta och Östberga. Bostäder och rekreation, fantastiskt!

 
At 1:32 em, Blogger Dag said...

Årstafältets stora problem är att inget händer. Fältet är en stor, tom leråker centralt placerad i storstaden Stockholm.

Bertil Karlberg,(fd stadsbyggnadsborgarråd), drev medan han levde idén om; söder om söders första park. Sen dess har inget hänt. Jag tror att en rejäl och omfattande bostadsexploatering är en förutsättning för att vi ska kunna få ytterstadens första riktiga stadspark.

Sen går det visst att bygga. De sanka förförhållandena riskerar dock driva upp exploateringspriset.

Enda ruelsen jag känna är att den sista resten av Göta landsväg går rakt över fältet. Det är gammal svensk medeltidshistoria, det handlar om. fast å andra sidan. vi lever i en stad som förändras. Inte i ett museum.

Med den sista kommentaren tycker jag mig ha antytt vad jag anser om skönhetsrådet...

 
At 2:19 em, Blogger Johan Ingerö said...

Haha! Då har vi hittat något vi är rörande ense om!

Appropå de diskussioner som i bloggen förs om Järvafältet så finns väl ett problem till, nämligen den där fisken -grönlingen eller vad den heter- som anses så sällsynt och som är orsaken till att delar av området klassas som naturskyddsområde.

För min egen del måste jag säga att efter åratal av snurrande på "bostadsmarknaden" så måste den där fisken volta genom brinnande ringar och deklamera Shakespeare baklänges om jag ska anse den vara värd mer än nya bostäder...

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se