Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, februari 27, 2006

Generaldirektörerna och politiken

En av de saker som irriterat mig länge är när Generaldirektörer eller ombudsmän börjar leka politiker. I synnerhet verkar deras respektive pressavdelningar ha tagit för uppgift att "profilera" höga vederbörande med olika lämpliga utspel. I synnerhet på DN debatt.

Sekos ordförande har uppenbarligen noterat samma sak därav hans artikel där idag. Han påstår att ett antal generaldirektörer bedriver borgerlig propaganda. Jag är inte riktigt lika säker på att jag definerar borgerlig propaganda på samma sätt som Janne Rydén. Att tex diskutera vilken pensionsålder som är lämplig när folkhälsan förbättras och levnadslängden ökar, definierar i alla fall inte jag som borgerligt tänkande. Då finns det bättre exempel. Själv har jag ett särskilt gott öga till det formellt politiskt neutrala konkurrensverket....

Janne Rydén har däremot rätt i att många av dagens tjänstemän har definitiva svårigheter att hålla sig ifrån den politiska arenan. Statens tjänstemän ska verkställa de folkvaldas beslut. Statens tjänstemäns arbete ska präglas av oväld och neutralitet, tycker jag. Striden om mål, vägval och samhällsvärderingar är däremot de folkvaldas arena.

Förövrigt tänker jag inte kommentera den så kallade mailskandalen, mer än vad Magnus gort. Jag instämmer i hans bedömning. Idioter oavsett vilket parti de tillhör är ju allt för framgångsrika med att se till att vi inte får prata politik och vägval, istället handlar allt om "affärer"

Bloggtoppen.se