Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

tisdag, februari 07, 2006

Hövdingarna har höjt stridsyxan!

Dagens mest roande inlägg måste väl ändå vara Anders Björcks (fd M) påhopp på Mats Svegfors (fd M). Björck, landshövding i Uppsala är förbannad på Svegfors, landshövding i Västmanland tillika ordförande i Ansvarskommittén.
Mats Svegfors har haft oförskämdheten att förutsättningslöst titta på Sveriges geografi och att antyda att Sverige kan klara sig med färre regioner/län i framtiden. Uppenbarligen tycks Björck tro/befara att länet i Uppsala skall slukas av Västmanland eller något ännu värre...

Dessutom är Björck upprörd över att Svegfors inte hatar landstingen. Som exempel på att just landsting är lömska och inkompetenta anför Björck att landstingen inte klarar av att investera i en protonterapianläggning. Som landstingspolitiker kan man inte annat än förvånas över detta besked. Sanningen är att det sedan länge redan i praktiken är klart att det kommer att investeras i en sådan. Den kommer att placeras i Uppsala. (Ja du läste rätt, i Björcks hemlän).

Själv kan jag inte låta bli att fundera över länsstyrelsers framtida roll. Den som följt den lätt absurda situationen i Stockholm kan ju konstatera att Länstyrelsen i Stockholm är emot förbifart Stockholm. För mig känns det lite konstigt, eftersom jag sitter i länsstyrelsen och är stark anhängare till ett byggande av förbifarten. Jag vet dessutom att den helt överväldigande majoriteten i länsstyrelsen delar min uppfattning. Ändå är länstyrelsen emot. Konstigt eller hur?

Bloggtoppen.se