Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

onsdag, februari 15, 2006

Länge leve dialekterna

Jag tycker att dialekter är kul. Inte minst älskar jag att försöka lista ut varifrån folk kommer, när de snackar. Föga förvånande uppskattar jag Fredrik Lindströms "Svenska dialektmysterier". Sen är det en annan sak att jag är fullständigt oduglig på det, jag gissar fel hela tiden.

Hoppet står till Aftonbladet som står till tjänst med följande länk.

Nu handlar det bara på att öva och öva. En vacker dag kanske jag kan visa mig utanför Eken, utan att riskera både det ena och andra...

5 Comments:

At 8:31 em, Anonymous Anonym said...

Gillar också programmet, men blev lite besviken på det som handlade just om Sthlm. Två typer av dialekter (satt för övrigt bredvid en man som vid ett flertal tillfällen under programmets gång hävdade att det man pratar i Sthlm inte är dialekt utan det riktiga språket...) redovisades för Sthlm: Stureplans-IT-dialekt och invandrarbakgrund-förort-dialekt. En slutsatts i programmet var att de karakteristiska eee-na är på väg bort.
Jag började lyssna. Och till min förskräckelse upptäckte jag att mina döttrar har mycket tydliga Sthlms-eee-n. I vanlig ordning är alla de männsikor som lever i helt vanliga förorter stan borta, synns inte - hörs inte. Mina flickor och deras dagiskompisar för eee-na vidare. Och dom finns.

 
At 9:50 fm, Blogger Dag said...

Jag misstenker, utan att veta att du har helt rett. Fredrik och hans geng rör sig i bystan och innanför tullarna. I dagens riktiga Eken visar de sig nog sellan.

 
At 12:38 fm, Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 said...

Min mamma som är 66 år, född på Kungsholmen, på Arbetargatan och sedan uppvuxen vid Brommaplan, berättade att hon tidigare kunde höra skillnad på dialekt nästan mellan olika Tunnelbanestationer.
Jag hade för övrigt en målare hemma för ett drygt år sedan. Han var ca 35 år och han hade sådan där typisk äldre Brommadialekt - alltså inte den som talas numera i Ängby och så. Och det handlar inte om vilka glosor som används utan mer om betoning/uttal/tonläge - svårt att beskriva, men lätt igenkänd för en som bodde sina första 6 år i Bromma.
Jag delar Veronicas uppfattning. Stockholmsprogrammet är det sämre av de program jag sett. Kanske för att det var det eller för att man själv har Stockholmsregionen som sin hembyggd.
Men jag gillar också programmet skarpt.

 
At 10:53 fm, Blogger Dag said...

Det är rätt. Frågan idag är väl mest om det finns olika dialekter i Stockholmsregionen. vad skiljer exempelvis Årstatugget från Tyresöklyket...

 
At 9:32 em, Blogger Nya Bergérusbloggen 3.0 said...

Tyresö är som större kommun ganska ung. runt 6000 invånare 1961 och 20000 fler tio år senare genom Lex Bollmora.
Dessvärre är säkert både din och min dialekt allmänstockholmsk. Ja, värre och värre, kunde det förstås ha varit, typ skånska, göteborgska och annat landsortstugg.
Jag gissar att min Brommadialekt är helt borta och att jag nu har någon uppblandad söder om söder dialekt utan mer signifikanta inslag.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se