Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

söndag, april 09, 2006

Dagens eko (suck)

Den journalistiska drevmentaliten* nådde idag oanade höjder. I morse toppade Ekot med den oerhört viktiga nyheten att Bingo Rimer (snusktidningsfotograf) var förbannad och att han kände sig upprörd eftersom han indirekt hade stött ett socialdemokratiskt lotteri. Ja det är sant. Fast man knappt kan tro det.

Bakgrunden var tydligen att TV 4 hade haft någon form utav tävling i sommras där kändisar renoverade diverse torp. Därefter kunde man vinna torpen i fråga via Speros lotterier. Det sistnämda är ett lotteriföretag som samägs av socialdemokraterna och nykterhetsrörelsen.

Detta var ett Ekot skandalöst och upprörande. Tydligen var det hemskt att Bingo Rimer var kränkt för att han sammanblandats med Sperolotteriet.

Jag för min del känner mig mest kränkt av att Ekots reportrar gör den oerhört seriösa bedömningen att detta var den viktigaste nyheten i Sverige och internationellt idag.

* journalister som jagar i flock utan att tänka. Just nu är det det socialdemokratiska partiet som drevjagas. Imorgon, tja vem vet.

6 Comments:

At 2:25 em, Blogger fredrik said...

Och jag som tyckte att det var kränkande att som socialdemokrat bli sammanblandad med Bingokillen.

 
At 3:06 em, Blogger Dag said...

Den aspekten får mig att må ännu sämre över eländet.

 
At 4:05 em, Blogger Johan Ingerö said...

Den bakomliggande orsaken skulle ju kunna vara det faktum att socialdemokratin tjänar grova pengar på olika lotterisystem som andra aktörer -typ barncancerfonden- inte tillåts bedriva.

I den mån sådant förekommer i andra länder kallar vi dem bananrepubliker. I Sverige benämns det dock "folkrörelsedemokrati".

 
At 4:51 em, Blogger Dag said...

Trams. Det finns inget som hindar tex folkpartiet från att ansöka om tillstånd att bedriva Lotteri hos Lotteriinspektionen.

Det är dessutom inte det som är poängen i detta blogginlägg. Att man som liberal ogillar socialdemokratiska lotterier kan jag förstå och respektera.

Min poäng är att fantasilösa journalister på Ekot tyckte att detta var söndagens viktigaste nyhet.

 
At 6:37 em, Blogger Johan Ingerö said...

Vad gäller Ekot kan jag väl jämka mig med den socialdemokratiska linjen.

Vad gäller lotterier är vi också överens. Inget hindrar någon att SÖKA tillstånd är jag helt på det klara med.

Däremot kan jag konstatera att bland annat Barncancerfonden har ansäkt om att få bedriva Internetlotteri och fått avslag. Detta samtidigt som A-lotteriet finansierar SSU:s metalliclackade skåpbilar.

Det har ju för övrigt varit föremål för KU-granskning samt en hel del skriverier, och det är naturligtvis den bakgrunden som gör att inte bara Ekot utan även en lång rad andra nyhetsmedier intresserat sig för detta.

 
At 7:36 em, Blogger Dag said...

Ja man kan tycka mycket om lotterier. Och man kan tycka mycket om journaistisk nyhetsvärdering. det glädjer mig dock att vi tycks dela syn på det sistnämnda.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se