Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

torsdag, maj 18, 2006

Lokalt företagsklimat

Det händer emellanåt att jag i debatter hör politiker (företrädesvis borgerliga) prata om att det lokala företagarklimatet är bra eller förskräckligt dåligt i den eller den kommunen. Eftersom jag tycker att det är viktigt att man har bra och hyggligt företagsklimat så brukar jag lyssna och emallanåt ta debatt med de andra politikerna om vad ett bra företagsklimat är och hur det ska förverkligas.

En utav de bedömningsgrunder som ofta används av de politikerna är Svenskt Näringslivs kommunranking av föratgsklimatet. Ofta brukar jag få höra att det borgerliga Solna har ett fantastiskt föreatgsklimat medans däremot det socialdemokratiska Stockholm har ett uselt.

För en tid sedan fick jag tag i Svenskt Näringslivs bedömningsgrunder kring detta. Det visade sig att det var precis som jag misstänkte. Kommuner som privatiserar sin verksamhet. Låter bli att bedriva verksamhet i egen regi, dvs handlar upp allt, är bra kommuner. Kommuner som håller nere de tjänster som erbjuds medborgarna. Dvs låter bli att bedriva fritidsgårdsverksamhet, ha anständiga daghem mm. är väldigt bra kommuner.

Kort sagt kommuner som bedriver nyliberal högerpolitik hyllas av "den partipolitiskt obundna" organisationen Svenskt Näringsliv. Tänk vad förvånad jag blir.

Trist skulle man också kunna kalla det. Kommuners och andra offentliga aktörers aktivitet är en självklar viktig delfaktor för underlätta tillväxt och nytt företagande. När då utvärderingarna genomförs som en primitiv blå kopia av den Nya Välfärdens förenklade bild av samhället så blir man något uppgiven.

Bloggtoppen.se