Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

fredag, juni 09, 2006

Borgerlig medieövervikt

Kent Asp (medieprofessor) har genomfört en intressant studie över hur medierna på nyhetsplats hanterar regeringsalternativen. Resultatet är skrämmande. Och det bekräftar dessutom den känsla man får man läser tidningarna. DN som jag har läst i många år. Har gått ifrån att vara en relativt balanserad tidning till att stundtals sjunka till att bli extra flygblad åt folkpartiet. Värsta exemplet är väl egentligen Henrik Brors så kallade politiska analyser. Mera enögt sätt att betrakta världen på får man leta efter.

Min gamla favorithattidning Svenska Dagbladet har faktiskt känts betydligt mer spännade och fräsch än DN. Ja visst blir jag förbannad när jag läser dess ledarsida, men det är jag förberedd på. Jag behöver ju i alla fall inte läsa nyheter där som om de vore skrivna på det moderata partikansliet.

Aftonbladet (en tidning som jag föraktar djupt sen de publicerade bild och namn på en våldtagen liten flicka) lider uppenbarligen av ett djupt publicistiskt komplex eftersom de är delägda av LO.

Trösten i det mediala eländet är att dess påverkan på väljaroppinionen trotts allt är relativt begränsad.

Bloggtoppen.se