Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

torsdag, juni 15, 2006

Förbannad???

Jag tror att jag är förbannad, blir min reaktion när jag hör ekot om att förre bostadsministern Löwden vill friköpa sin hyreslägenhet i centrala Stockholm och göra den till bostadsrätt. För mig och andra som vill bevara Stockholm som öppen stad för alla samhällsklasser, så är den borgerliga utförsäljningspolitiken av allmännyttan ett rejält hot. Lika illa är det självfallet när andra hyrehus omvandlas till bostadsrätt.

Den lagstiftning som finns idag för att skydda hyresrätten, är i mitt tycke för svag. Det har tyvärr varit svårt att förklara hur absurt överhettad den stockhomska bostadsmarknaden är, för de nationella politikerna.

Jag säger att jag tror att jag är förbannad. Bakgrunden till det är att jag vill veta mer. Man kan inte begära, ens av en socialdemokrat, att man ska vilja bo som hyresgäst hos en bostadsrättsförening. Det finns alldeles för många avskräckande berättelser om hur folk råkar illa ut i såna situationer.

Avgörande för min syn på Löwden är huruvida han har varit drivande i processen för omvandling, (som en fd justiteminister var), eller om han agerat på det enda rimliga sätt man kan göra, i det fall det redan är klart att huset ska omvandlas.

Bloggtoppen.se