Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

torsdag, augusti 31, 2006

DN:s mätningar...

Idag kom så av en ren slump en oppinionsmätning publicerad av DN som visar att det är helt klart att Stockholm får borgerligt styre efter valet. S får enligt mätningen 26%.

Jag kan ju inte låta bli att komma ihåg hur det lät från samma tidningen inför valet 2002. Då gjorde tidnigen lokala mätningar som visade att S skulle få 26% i kommunalvalet i Stockholm. Det blev 32%.

DN misslyckades totalt med att mäta den lokala oppinionen. DN underskattade kraften i vår valkampanj och de underlät att mäta sympatierna, hos de som endast har rösträtt i kommun- och landstingsvalet.

2002 gick tidningen så långt att man i nästan varenda reportage om Stockholmsvalet hävdade att det var kört och att vi skulle göra vårt sämsta valresultat någonsin. Som ansvarig för valkampanjen den gången mötte jag en och annan, som gick och hängde med huvet och sa att DN nog har rätt.

Det märkliga den gången var att när man var ute och prata med folk så fick man en helt annan känsla. En känsla som som faktiskt visade sig överenstämma mer med det verkliga valresultatet.

Om jag ska säga vad jag tror utifrån min magropskänsla och ett antal torgmöten och andra valaktiviteter så är förutsättningarna för ett bra valresutat goda.

Förra valet slutade med en moderat valvaka i kaos och besvikelse. Moderatkristina låste in sig på damrummet och vägrade möta media och partimedlemmar.
Mitt stalltips är att vi får uppleva samma sak igen. Fast den här gången borde kampanjpolitrukerna på DN göra henne sällskap.

Bloggtoppen.se