Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

söndag, september 24, 2006

Vem tar över efter Persson?

Jag förstår att tidningarna nu kommer att spekulera oerhört om vem som ska ta över ledarskapet för socialdemokratin. Media kommer säkerligen göra fler opinionsmätningar där "folket" ska utse socialdemokraternas nya partiordförande. Många skäl kommer att anföras kring de olika påtänktas trevlighet, bakgrund eller huruvida de är kvinna eller man. För mig är valet framförallt politiskt. Jag vill ha en ordförande som kan hålla samman arbetarrörelsen, appelera till väljarna och som driver en politik som jag gillar. En som skriver klokt i denna fråga är Enn Kokk.

1 Comments:

At 8:38 fm, Anonymous Anonym said...

Hej!

Det finns ytterligare en person som har skrivit klokt när det gäller partiledarfrågan nämligen Sten Andersson, boken " I de lungnaste vatten" (Tiden), sid 404.

"Jag har varit med länge. Som partisekreterare under både Tage Erlander och Olof Palme har jag haft anledning att fundera igenom vilka krav man ska ställa på en partiordföranden för att han ska lyckas i sitt oherhört svåra jobb.
Det som framför allt krävs - förutom att känna partiet och vara ideologisk säker - är förmågan att hitta lösningar som partiet kan samlas kring. Det låter enkelt. Men partiet har några gånger hotats av sprängning. Jag tänker på atombomsstriden, EG-striden, kärnkraftsdebatten. Tack vare väldigt skickliga partiledare har partiet ända kunnat hållas ihop. Partiordföranden måste kunna avstå från att alltför hårt driva sin egen linje och ha förmåga att hitta lösningar som enar..."

Jag tycker att valberedningen bör anlita en profesionell rekryterare (gärna en head-hunter) som är med och upprättar en tydlig kravprofil när det gäller uppdraget som partiledaren, tex förmåga att samarbeta, lyssna m.m. Är med och gör djupintervjuver med ett antal kandidater. Jag tror inte valberedningen har den kompetensen. Är med och utför psykolgiska test. Det är praxis när man ska tillsätta högre tjäster i näringslivet. Jag utgår ifrån att chefen för Karolinska Universitetssjukhuset har fått genomgå sådan rekytering. "Man vill ju inte köpa grisen i säcken"


Hälsningar
Rustan Rydman
Maria-Södra station (s) förening

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se