Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, september 18, 2006

Vi kommer igen

Det känns tungt nu. Jag vet inte om jag är mest ledsen eller mest förbannad.

Alltför ofta brukar det låta att det var den dåliga organisationens fel att vi förlorade valet. Samtidigt som valsegrarna nästan alltid brukar tillskrivas en person, en stor ledare.

Den här gången kan jag konstatera att jag sällan sett så många socialdemokratiska valarbetare ute på stadens gator och torg. Jag är djupt imponerad av partikamrater som stått i valstugor, delat flygblad, knackat dörr eller agiterat på torgmötena. Fantastiskt.

De djupa valanalyserna förutsätter eftertanke. Men redan nu kan man väl säga att när arbetarepartiet enbart litar på marknaden och en riksbank (som hysteriskt bekämpar en icke existerande inflation) för att bekämpa arbetslösheten så är man illa ute.

Som stockholmare är jag förbannad. Borgarstyret kommer att fördjupa klassklyftorna i Stockholm. Att borgarna ser ut att vinna landstingsvalet är en parodi på rättvisa.

Att vi kommer igen är jag övertygad om. Borgarsegern var möjlig först när högern lyckades med konststycket att få folk att tro att de är bättre på att bedriva socialdemokratisk välfärdspolitik än vad socialdemokraterna själva är.

Nu är det dags för kritisk självreflektion, idévässande och mobilisering. Vi kommer igen!

3 Comments:

At 7:25 fm, Anonymous Anonym said...

Håller med dig Dagge. Den som säger att fotfolket gjort ett dåligt jobb i valrörelsen har troligen haft huvudet nedstoppat i vattnet intill Stadshuset när vi andra jobbat hårt.

 
At 12:07 em, Anonymous Anonym said...

"Parodi på rättvisa"?

Intressant syn på ett demokratiskt val. Skönt att du är bortröstad, med den attityden.

/Parodiker

 
At 2:25 em, Blogger Dag said...

Ja ett gäng som nästan lyckades driva landstinget i ekonomisk konkurs förra gången,de styrde, borde inte få förnyat förtroende.

Men det är klart anonyma parodiker tycker väl inte att man har rätt att ha kritiska åsikter om de nya makthavarna. Vilket är en intressant demokratisyn.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se