Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

torsdag, oktober 12, 2006

Tack

Jag kanske inte är världens mest ödmjuke person.

Idag känner jag emellertid stor ödmjukhet. Det känns fantastiskt att ha fått enhälligt stöd av Stockholms Arbetarekommuns representantskap till en av posterna som socialdemokratiskt oppositionslandstingsråd.

Man ska ju aldrig klaga över valresultat. Det är väljarna som gör sitt val. Men det är klart att man har rätt att ha åsikter. Jag tycker att vi gjorde ett bra jobb förra mandatperioden och jag är uppriktigt orolig för vad borgerligheten kommer ställa till med i form av dogmatiska privatiseringar, underbalanserade budgetar med mera.

Samtidigt är jag övertygad om att landstinget är ett viktigt redskap för oss som vill arbeta för en mer jämlik och välfungerande stockholmsregion. Sjukvårdens resurser borde i ökad utsräckning prioriteras visavi de befolkningsgrupper som lider mest av stor ohälsa, inte gentemot de som har förmåga att ropa högst.

Kollektivtrafikinvesteringarna måste fortsätta. Inte minst kampen för att stoppa den borgerliga regeringens stockholmsfientliga förslag om nej till Citybanan står högt upp på agendan.

Under den kommande mandatperioden drar arbetet med att arbeta fram en ny regional utvecklingsplan för stockholmsregionen igång. Den nya planen måste om den ska bli bra få med åtgärder och strategier för att komma åt utanförskapet och klassklyftorna som tyvärr i alltför stor utsträckning plågar StorStockholm.

Bloggtoppen.se