Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

torsdag, november 16, 2006

Farväl Dagens Nyheter

Jag har läst Dagens Nyheter i alla år. Eftersom jag är en Neanderthal liknande varelse innan tre koppar kaffe och morgontidningen, så måste jag understryka att DN har varit en viktig del i det som skiljer mig från mer primitiva livsformer.

Samtidigt har jag känt en ständigt stigande irritation mot tidningen. Under valrörelsens sista veckor var DN förvandlat till en lokal partimegafon för Folkpartiet. Det förhållandevis lilla (och ganska ointressanta) politiska partiet, fick en grotesk uppmärksamhet i tidningen, jämfört med alla andra politiska partier.

Idag fick jag slutligen nog. Borgarna la fram sin budget för landstinget igår. Föga förvånande tycker jag att den är dålig och orättfärdig på många punkter. Mest upprörs jag av att man vill avgiftsbelägga akutsjukvården för barn, samt att man slår sönder förutsättningarna för en rättvis solidarisk finansiering av kollektivtrafiken i vårt län.

Min morgonrutin DN fyllde imorse två sidor med en i mitt tycke enögt borgligt päglad redovisning av den borgerliga budgeten. Oppositionen bereds inte en rad för kommentarer. Alla andra tidningar i Stockholm låter oppositionen komma till tals. Inte DN.

Jag säger farväl DN. Det finns bättre tidningar. Visserligen också borgerligt präglade. Men åtminstone så intellektuellt nyfikna att de också försöker redovisa andra politiska alternativ.

Om du också har låtit ditt liv präglas av slentrian, oförändliga morgonrutiner, så är min uppmaning till dig ring 08 738 10 00 och begär prenumerationsavdelningen. Säg farväl du också!

.....Dagen efter låter DN även oppositionen kommentera borgarbudgeten, snålt och elakt vinklat, men ändå.
....Samtidigt blåser man upp frågan om att återinföra avgifterna för barn på akutsjukhusen. Tidningen framställer avgiften som en välfärdsreform och låter inte EN enda kritiker komma till tals...

Etiketter:

2 Comments:

At 1:12 fm, Anonymous Anonym said...

Hej Dag!

Liksom Du har jag läst DN i många år och sett det som en av de "måsten" som dagen innehåller innan man kan ägna sig åt viktigare saker.

Frustrationen över den journalistiska delen och de propagandainslag som då och då fyllt tidningen har genom åren bara blivit större och större.

Men, det är ju aldrig försent att ändra sig, även vi har nu gått över till en annan tidningsdrake tills vidare som jag hittills funnit mer seriös än sin föregångare i vårt brevinkast i dörren om morgnarna. Framtiden får utvisa vad vi fortsätter att läsa...

Dock kan man inte låta bli att önska sig en jounalistisk produkt för gemene man att läsa med glädje och behållning där även vårt gemensamma parti fick en seriös framträdande roll. Det är visserligen snart jul, men tomten kanske mest lyssnar på barnen...

 
At 2:57 em, Blogger Dag said...

Hoppet är det sista som överger en. Sen tycker jag att det är förvånande att DN de senaste årten alltmer har utvecklat sig till att bli en renodlad folkpartimegafon. De socialdemokratiska partitidningarna gick under delvis därför att de inte betonade det journalistiska utan var just partimegafoner.

Jag tror att den nuvarande DN ledningen spelar ett högt spel med DN:s långsiktiga trovärdighet och därmed överlevnad.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se