Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

fredag, december 29, 2006

Citybanan igen...

Idag avgav hans Rodhe sin rapport om Citybanan till Näringsdepartementet. I den kommer han till det som redan påvisats av ett antal tidigare utredningar. Citybanan behövs. Den är nödvändig för Sveriges tågtrafik och den är bra för Stockholms kollektivtrafik.

Rodhe är visserligen för ett bygge av Citybanan, men han är bekymrad över kostnaderna. I sin utredning försöker han öppna upp för nya förhandlingar med Stockholms läns landsting och Stockholms kommun kring dessa.

Vad som förtigs är att det redan finns en skriftlig överenskommelse mellan staten (banverket) och stockholms kommun och landsting. I dessa förbinders sig Stockholmarna att bidra med 4 miljarder kronor, ( till ett fast pris). Övriga kostnader tar staten på sig.

Effekten av den "kompetenta"borgerliga regeringens hantering av den här frågan är hittils 50 miljoner kronor per månad i rena förseningskostnader. Samt ett klumpigt försök att pådyvla Stockholmarna ännu mer pengar för något som i grunden är en nödvändig statlig investering.

Etiketter: ,

3 Comments:

At 12:05 fm, Anonymous Anonym said...

De borgerliga partiledarna gjorde två utspel samtidigt - ja till trängselskatten och utred tredje spåret. Strax innan hade de just blivit briefade om innehållet i budgeten och det var då de fick sin listiga idé.

Jag antar att deras enkla tanke var att trängselskatten inte skulle användas till nya utgifter, utan till utgifter som redan var intecknade, som Citybanan.


Jag tror inte att de någonsin varit ute efter en seriös utredning om Citybanan kontra tredje spåret. Denna ingrediens tillkom endast för att få debatten att handla om tekniska saker, att kanske etablera en bild av oväntade kostnader på grund av oförutsedda tekniska komplikationer.

Borgerlig politik har alltid skattesänkning högt på prioritetslistan. Om en fast intäkt går till finansiering av investeringar finns det i alla fall ett hopp på andra sidan investeringen att det blir pengar över. Vilket det ju inte blir om lägger pengarna på utvidgningar av driften.

 
At 1:01 fm, Anonymous Anonym said...

Jag glömde det slutsatsen. De är nog medvetna om att staten lovat betala sin del av Citybanan.

Men genom att spela korten som de gjort är det inte längre någon som talar om trängselskatten skall tillfalla landstinget. Nu stannar den i statskassan.

 
At 2:52 em, Blogger Dag said...

Jag tror att du har helt rätt Hans. Vår uppgift blir att ta debatten om det orimliga att ingen del av trängselskatten går till kollektivtrafik.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se