Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

onsdag, april 04, 2007

En havererad bostadsmarknad....

- Utförsäljning av hyresrätterna. Egenintresset tillåts gå före allmänintresset.

- Stoppad nyproduktion av bostäder. En effekt av slopade räntebidrag och nyproduktionssubventioner .

- Kraftigt höjd reavinstskatt. Låser fast folk i sitt befintliga boende.

- Slopad statlig fastighetskatt. Leder till kraftiga prisstegringar på villor i storstadsområdena.

Det är bedrövligt att vi har en regering som gynnar de som bor bäst och är förmögnast! Och som grädde på moset ser till att rörligheten på bostadsmarknaden upphör. Stackars de unga, stackars de barnfamiljer som skulle vilja bo i villa.

(Till den sistnämnda gruppen hör inte jag;) Till det är jag alldeles för opraktisk.

6 Comments:

At 10:12 fm, Anonymous Anonym said...

Ja, det er du - altså for upraktisk. Og så kan man vel også diskutere om du faktisk er "ung" og/eller "barnefamilie", ikke skat?

 
At 11:12 fm, Blogger Dag said...

Man är så ung som man gör sig. Uungar har jag ju i alla fall;=)

 
At 4:51 em, Anonymous Anonym said...

Nu jublar mina vänner ute på Värmdö! De tjänar en 60-100 000 per år att slippa fastighetsskatten. Själv bor jag i en bostadsrätt i Tensta och min del i föreningens fastighetsskatt är 1500 kr per år. Nu kommer min del att bli 900 kr så jag tjänar 600 kr på ett år i mindre fastighetsskatt. När jag säljer får jag en beräknad ökning av reavinsten med 100 000kr. För att tjäna in det måste jag bo i 166 år i bostadsrätten! Tack aliansen för det!

 
At 4:59 em, Anonymous Anonym said...

Glömde att säga, att jag gärna bor i 166 år i brf Päronet i Tensta! Så bra har vi det i Tensta! Har avverkat 33 år nu så det återstår bara 133 år och vid den tiden kommer Aliansen att vara glömd! Önskar alla en Glad Påsk

 
At 9:02 em, Blogger Dag said...

Önskar även dig Ulf en glad påsk. sen instämmer jag i dina positiva omdömen om Tensta. Som visserligen ligger i fel ände av stan, sett med mina ögon. Men... det bor oerhört mycket klokt folk där,

 
At 1:02 em, Anonymous Anonym said...

Näe Dag. De fina kommunerna och stadsdelarna ligger norr om Stockholm City.....Danderyd-Täby-Östermalm-Tensta!(retas)

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se