Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, september 24, 2007

Krokodiltårar i Sumpan

Läser en lång rad blogginlägg rörande den politiska utvecklingen i Sundbyberg. Hör kommentarer från ledande moderater i samma kommun där man anklagar socialdemokraterna för att inte respektera demokratin.

Underförstått menar man att de som valts in för socialdemokraterna, vänsterpartiet och miljöpartiet bara ska lägga sig ner och acceptera förslag från en sönderfallande borgerlighet i Sumpan.

Det som sker där beror på två saker som man i och för sig gärna kan diskutera tycker jag.

1. Det är i dag inte möjligt att utlysa kommunala nyval.

2. Moderaterna i Sundbyberg är för sorgliga. Hur många ledare har de haft sen valet förra valet? Jag vet inte eftersom jag tappat räkningen.

Uppenbarligen är de lokala moderaterna ett parti i allmänt sönderfall. Jag kan ju inte påstå att jag beklagar det. Men om man inte förmår att hålla samman sitt parti, så kan effekten bli att man förlorar makten. Svårare än så är det inte.

3 Comments:

At 8:33 em, Blogger Johan Ingerö said...

Ja, alla ska med vare sig de vill eller inte. Vi lever ju faktiskt i ett fritt socialdemokratiskt samhälle. Så enkelt är det.

Allvarligt talat, du hade knappast låtit likadant om rollerna varit ombytta. Du minns väl vänsterpartisten som blev vilde i landstinget förra mandatperioden? Hon fällde er i en och annan fråga, men installerade inte någon ny majoritet.

Här har två moderater köpts över till socialdemokratin och helt raderat ett legitimt valresultat som dessutom inte går att ompröva genom nyval, och de lokala sossarna slickar sig om munne och tar för sig. Det är vämjeligt.

 
At 12:59 fm, Blogger Dag said...

Jag misstänkte faktiskt att du skulle kommentera detta....

Jag säger bara landstinget i Sörmland där moderaterna lyckades övertyga två vänsterpartister att byta sida förra mandatperioden...

Socialdemokraterna i Sundbyberg har definitivt inte köpt över två moderater i kommunfullmäktige i Sumpan. När jag pratar med mina partikompisar där så strålar de inte direkt av glädje. Snarare så ser de bekymrade ut....Sundbybergs stad behöver ett fungerande styre. Uppenbarligen klarade inte Alliansen av jobbet. Att låta staden vara utan styre fram till 2010 är inte ett vettigt alternativ.

 
At 9:19 fm, Blogger Johan Ingerö said...

Äsch, är jag så förutsägbar? :-)

Jag känner faktiskt inte till omstädnigheterna i Södermanland-fallet, men medger gärna att jag avskyr köpta politiker oavsett ideologisk hemvist.

Jag tycker som sagt att Stockholms landsting under förra mandatperioden var ett bättre exempel. Avhopparen röstade efter eget huvud i sakfrågor, men gjorde inget försök att på egen hand riva upp dvalresultatet från 2002.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se