Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

torsdag, oktober 04, 2007

Årets viktigaste film

Ikväll ska jag gå och se en förhandsvisning av årets viktigaste film Sicko. Den amerikanska sjukvårdsorganisationen tillhör det mest absurda jag har sett i mitt i liv. I början av nittiotalet hade jag förmånen att få resa runt i USA och studera landets sjukvårds och sociala välfärdssystem. Det var en skakande upplevelse.

Värst var det att komma till North Carolina som då hade större spädbarnsdödlighet än Zaire i Afrika! Ja vi talar om jordens rikaste land som har råd med världens mäktigaste krigsmaskin, men inte råd med att säkra sina medborgares rätt till anständig välfärd.

Det ska bli spännande att se Sicko. jag tror att filmen kan bli en bra väckarklocka för de som inte ser att om man släpper loss tyglarna för den försäkringsfinansierade vården. Så riskerar man i slutändan att de som inte har råd med försäkringarna får nöja sig med fattigvården som enda återstående alternativ.

Bloggtoppen.se