Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

fredag, oktober 26, 2007

Skattepengar till Opiumodlingar?

Förstår att EU parlamentet vill starta legal opiumproduktion i Afghanistan. Resonemanget verkar vara helt befängt enligt min mening. Det är ju inte så att läkemedelsindustrin idag har brist på legalt producerat opium.

Nu ska du och jag istället bidra med våra skattepengar till att öka produktionen i ett av världens mest oroliga länder där det råder fullt inbördeskrig. Och där den väststödda regimen till stor del domineras av knark- och maffiabaroner. Denna produktin ska enligt tillskyndarna ske under organiserade och övervakade former....tillåt mig att tvivla att det ens är möjligt.

Nu tillhör ju inte jag dem som stöder tailbanerna, men det är tänkvärt att notera att produktionen av narkotika har mångdubblats i detta olycksdrabbade land sen västvärlden marscherade in.

Afghanistan förtjänar stöd och det är i högsta grad rimligt att EU gör insatser i detta land men jag vägrar att tro att stöd till narkotikaproduktion är en rimlig åtgärd.

Bloggtoppen.se