Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

torsdag, oktober 18, 2007

Sälj inte vapen till militärdiktaturer!

Har förstått att SAAB ny lyckats få Thailand att vilja köpa JAS Gripen. Inte för att den thailänska militärjuntan tycker att det är det bästa flygplanet, utan därför att jänkarna inte säljer vapen till kuppmakare som avsatt demokratiskt valda regeringar. Då vänder man sig till oss istället. Pinsamt tycker jag.

Visst ska Sverige kunna exportera vapen. Men uppenbarligen behöver regelverket skärpas.

4 Comments:

At 11:45 fm, Blogger fredrik said...

Säljer inte USA vapen till kuppmakare som avsatt demokratiskt valda regeringar?! Är det en ny policy?

 
At 5:54 em, Blogger Dag said...

Ja inte tänker jag försvara USAs olika relationer till militärdiktaturer. Inblandsningen i Chilekuppen 1973 tillhör de mer smutsiga kapitlen.

Så vitt jag förstår så har kongressen skärpt USAs vapenlagar.

 
At 10:20 fm, Blogger VerkligenVerkligheten said...

Dag du har fel!
Säl kan faktiskt vara ett vapen. Hemliga militäroperationer har gått ut på att träna upp sälar att kunna utföra spanings- och attack uppdrag på farliga vatten.

Bland annat för att fästa minor på skrovet till FI fartyg.

Om vi skulle börja exportera säl till millitärdiktaturer så skulle dessutom fiskbeståndet i Östersjön kunna återhämta sig.

Men vad tycker naturskyddsföreningen?

För övrigt är jag emot vapen som används mot civilbefolkning eller till annekteringar, (bland annat).

 
At 10:37 fm, Blogger Dag said...

Ha ha Ha.

Ok jag har för bråttom ibland.

Dyslektiska riksförbundet genom
Xag

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se