Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

fredag, februari 15, 2008

Folktandvården Karlaplan

En av de saker som gör mitt jobb 2kul" är möjligheten att få komma ut och besöka verksamheter och att få prata med personal, patienter och "vanliga" medborgare. Alla besök är intressanta och jag lär mig mycket. Alla besök är dock inte roliga.

Här i veckan besökte jag folktandvårdskliniken vid Karlaplan. Jag fick träffa hela personalgruppen på kvällstid. de ville tala om de privatiseringplaner som finns för deras klinik. Det tog inte lång tid för mig att inse att den helt överväldigande delen av de anställa är motståndare till privatisering. Några få är för. Stämningen var minst sagt infekterad och orolig. Majoriteten upplevde att minoriteten med stöd av moderaterna och centerpartiet hade kidnappat deras arbetsplats.

Flera "motståndare" till privatiseringen uttryckte rädsla för vad som skulle hända med dem ifall privatiseringen genomförs. -Vad händer med mitt jobb då? Blir jag bestraffad av de nya ägarna?

Den ansvarige sjukvårdspolitikern centerpartisten Gustav Andersson underlättade ju inte heller när han gick ut i media och sågade klinikens ledning. han framställde det som att klinikledningen aktivt motarbetade och mobbade den stackars personalen som absolut vill ta över verksamheten. I dagens Svenska dagblad kan man läsa vad personalen anser om detta.

4 Comments:

At 5:07 em, Anonymous Anonym said...

Jättetråkigt att du fått en felaktig uppfattning om vad som händer på Folktandvården. Ledningen motarbetar öppet ägarnas vilja och det går ut över de anställda som vill UNDERSÖKA möjligheten att knoppa av. Grupptrycket är enormt att visa sig lojal med ledningen. Arbetsmiljön är just nu fruktansvärd. Det är ledningen som har ansvaret för det och tyvärr har ditt besök bara gjort situationen sämre.

 
At 9:32 fm, Blogger Dag said...

Normalt raderar jag anonyma inlägg.eftersom jag tycker att diskussion skall föras med blanka vapen. men ok.

Jag vet mycket väl att det finns enstaka personer som vill knoppa av. På det möte som jag deltog på så var det emellertid ingen tvekan om vad de flesta av personalen ville.

Vad man dessutom än tycker om saken så är det osmakligt när ansvariga politiker ger sig på enskilda chefer/tjänstemän i media. I synnerhet som klinikledningens naturliga uppgift självfallet är att värna AB folktandvårdens intressen.

 
At 8:51 fm, Anonymous Anonym said...

Återigen hörs att man blir förföljd på Karlaplan och att grupptryck skapas för att tycka som ledningen vill. Det krävs ganska mycket för att 24 personer skall ut i massmedia och förklara att man har egen vilja -mycket mer än ett "grupptryck".Majoriteten vill ha folktandvården Karlaplan kvar. Svårsmält kanske för vissa men så är det./"rätt skall vara rätt"

 
At 9:07 fm, Anonymous Anonym said...

Tack Dag, för dina kommentarer. Du har ju trots allt varit på Karlaplan och känt av stämningen...det är inte så att ledningen går runt med en piska och tvingar personalen att avsky privatiseringsplanerna. De är vuxna tänkande och intelligenta människor som arbetar här och de tar egen ställning!Att ansvarigt landstingsråd kliver in på kliniken och "talar om hur det skall vara" gjorde naturligtvis väldigt många upprörda. Dessutom är den värsta arbetsmiljöfaktorn att processen är så utdragen och att regler inte finns färdiga, detta skapar stress och oro. Så nu kan det väl vara nog med att enbart "gnälla" på ledningen, från privatiseringsgänget.In med nyanser i debatten, tack!

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se