Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, september 15, 2008

Dumsnålt att avskaffa helikopterläkare

Pressmeddelande sänt av mig idag....

Dumsnålt avskaffa helikopterläkare
Nu ska ambulanshelikoptern köra utan läkarbemanning, rapporterar Dagens Nyheter och andra medier på morgonen idag. Socialdemokraterna har kritiserat den borgerliga majoriteten för detta ända sedan deras planer uppdagades i våras.

—Det här är ett dumsnålt beslut som riskerar att leda till onödiga dödsfall, säger det socialdemokratiska oppositionslandstingsrådet Dag Larsson.

—Ambulanshelikoptern skickas bara ut i krislägen och det säger sig självt att läkare ombord på helikoptern räddar liv, säger Dag Larsson.

—Beslutet om att ta bort läkarbemanningen har skötts på ett klantigt sätt. Det ansvariga landstingsrådet Gustav Andersson (c) försökte i våras hävda att han hade helikopterläkarna med sig bakom beslutet. Det var något som de helikopterläkare jag hade kontakt med och även skrev en debattartikel tillsammans med till tidningen Skärgården, inte höll med om, säger Dag Larsson.

2 Comments:

At 8:49 em, Anonymous Anonym said...

Det är inte dumsnålt. Det finns ingen som kan säga att en läkare i en helikopter räddar mer liv än en läkare i en bil.Det finns heller ingen forskning som stöder att det skulle räddas mer liv med en läkare prehospitalt. Tvärtom har en forskare vid namn Moshe lieberman visat på en högre överlevnad i trauma då man tog bort läkare prehospitalt. Det som däremot är dumsnålt är att man i Stockholm har europas sämsta ambulansberedskap och sämst insatstider. varför ar tex alla ärenden som rör beredskapen i länet och klagomål över sena ambulanstransporter sekretessbelagda i sll diarier. Bra fråga?

 
At 9:03 fm, Blogger Dag said...

I regel deletar jag anonyma inlägg. Eftersom jag tycker att folk ska stå öppet för sina uppfattningar. den här gången gör jag ett undantag.

Själv tycker jag precis som den anomyme att ambulansberedskapen i stockholm definitivt behöver förbättras och integreas mer med sjukhusens interna akutverksamhet. Att ställa det mot behovet av läkare i helikopterverksamheten tycker jag rent ut sagt är obegripligt.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se