Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

tisdag, november 25, 2008

Budgetdebatt Äntligen!

Idag börjar landstingsfullmäktiges budgetdebatt. Äntligen!

När jag berättar för vänner utanför det direkta politiska livet att jag och en stor grupp andra människor ska låsa in oss i landstingshuset ett par dygn för att debattera landstingspolitik så blir de lätt fundersamma. När jag sen följer upp med att berätta för dem att jag med nästan 100% säkerhet kan berätta redan nu vilka beslut som fullmäktige kommer fatta så börjar de se ut som det som de misstänkt länge stämmer. "Mannen är fullständigt galen!"

Själv tycker jag att det är roligt med budgetmötet. Det främsta skälet är att det ger möjlighet för de olika partiera att utveckla sina ståndpunkter lite bredare. Jag vet att jag kommer bli ilsk när jag kommer få höra en del borgerliga företrädare ställa sig upp och förklara varför de tycker att privatiserad sjukvård alltid är bättre än offentligt driven och varför sjukvården behöver hållas på svältkur i Stockholm. Men å andra sidan kommer det att bli intressant att få höra om det kommer lite borgerliga ideologiska tankegångar bakom den befängda sjukvårdpolitik som bedrivs nu.

1 Comments:

At 7:24 em, Blogger Johan Ingerö said...

När jag berättar för vänner utanför det direkta politiska livet att jag och en stor grupp andra människor ska låsa in oss i landstingshuset ett par dygn för att debattera landstingspolitik så blir de lätt fundersamma. När jag sen följer upp med att berätta för dem att jag med nästan 100% säkerhet kan berätta redan nu vilka beslut som fullmäktige kommer fatta så börjar de se ut som det som de misstänkt länge stämmer. "Mannen är fullständigt galen!"

Hahaha!!! Nu blir jag nästan nostalgisk...

Men skämt åsido, Dag. Vore det inte väldigt mycket bättre med individuellt valda politiker som tog ett eteg ansvar för sina röster. Då skulle ju faktiskt inte frågorna vara avgjorda innan plenum...

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se