Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, november 24, 2008

Är jag svensk?

Har förstått att moderaterna nu föreslår att nyanlända invandrare och flyktingar skall skriva under en försäkran om att de förstått vad de svenska värderingarna handlar om. Samt att i det fall man underlåter en sådan försäkran, så kan det bli aktuellt med någon form av bestraffning.

Förutom förslagets uppenbara flört med främlingsfientliga krafter så kan jag inte låta bli att ställa mig frågan om inte alla som vistats i landet borde tvingas skriva under ett "svenskhetsintyg"? Och dessutom vad innebär det att ställa upp på svenska värderingar?

Om jag tar mig själv som exempel och en del av mina värderingar så blir jag omedelbart tveksam. Bara för att ta tre exempel som omedelbart faller mig på läppen...

1. Jag avskyr idrott. Undertecknad anser i liket med Ivar Lo att idrotten fördummar medborgarna.

Här vet jag emellertid att den absoluta merparten av landets befolkning älskar idrott. Slutsats: jag är klart antisvensk i mina värderingar.

2. Jag gillar surströmming.

Har noterat att de flesta svenskar i min omgivning reagerar med avsky när jag fösöker intaga denna exotiska delikatess, ett uppenbart osvenskt beteende således.

3.
Jag gillar den blågula flaggan. Tycker att det är ganska mysigt att se den vaja mot en molnig himmel.

De flesta svenskar tycker att fanor och nationalistiska attribut är trams och (faktiskt) väldigt osvenska.

Min slutsats blir enkel. Jag tvivlar på att jag är en riktig svensk. I synnerhet om man skall tvingas skriva under officiella intyg/dokument som bevis för att man gillar det svenska.


Ps) Fast å andra sidan gillar jag midsommarafton, välfärden och det som förr kallades den svenska modellen....

Bloggtoppen.se