Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

måndag, januari 19, 2009

Folket och Europa...

Ser att Hanna Hallin, ordförande i LSU - Sveriges ungdomsorganisationer, och Björn Kjellström, chef för Europaparlamentets informationskontor i Sverige skriver på DN debatt. De är bekymrade över att 2 av tre svenskar inte vet om att det är EU val i juni. Mer än varannan väljare säger sig också vara helt ointresserade av valet.

Lösningen som debattörerna anbefaller är information och kampanjer från myndigheter och politiska partier.

Jag måste säga att jag också är bekymrad över det låga valdeltagandet och engagemanget i EU frågorna hos folket. Däremot så störs jag av "ovanifrånperspektivet" som alltför många uppvisar. Om folk är ointresserade av EU frågor och av EU parlamentsvalet så kanske det finns skäl till det. Medborgarna är inte dumma.

Själv är jag ju en pliktidiot. Jag kommer rösta. jag kommer självfallet att delta valkampanjen. Men innerst inne tycker jag att det är absurt med direktval till EU parlamentet. Sveriges ledamöter borde utses av riksdagen.

3 Comments:

At 11:38 fm, Blogger Johan Ingerö said...

För en gångs skull är vi helt överens. Von oben-perspektivet är löjligt tydligt.

Värst är att partiledningarna topprider medlemmarna, kör över provvalen och plockar bort alla som inte är extatiska över EU - för att sedan klia sig i flintskallarna över att folk inte bryr sig om att rösta.

Däremot förstår jag inte varför riksagen ska utse våra parlamentariker. Lägg ner EU-parlamentet helt och hållet istället. De få frågor som inte kan hanteras på nationell nivå kan skötas av ministerrådet.

 
At 1:31 em, Blogger Daniel said...

Den som rimligen kommer närmast din hållning, Dag Larsson, är Anna Hedh. Hon står som du säkert vet på plats nummer 5. Kryssa henne!

www.kryssaanna.nu

 
At 5:12 em, Blogger Dag said...

Jag kryssade henne förra gången;=)

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se