Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

söndag, januari 11, 2009

Gör nåt!

Tror jag allt fler människor ropar, när de ser tragedierna avlösa varandra på Gazaremsan.

Själv slits jag mellan ilska och vanmakt. Konflikten som tillåtits fördjävliga människors liv i decennier och som skapat galna judiska bosättarfanatiker och muslimska fundamentalister synes olöslig. De politiska ledningarna på bägge sidor verkar vara helt oförmögna att tänka i andra banor än kortsiktiga öga för öga filosofier.

Världssamfundet måste ingripa, med vapenmakt om nödvändigt, för att få slut på eländet.
Israel måste acceptera internationell rätt. Ockupationen av västbanken och blockaden av Gaza måste upphöra. De illegala och folkrättsstridiga bosättningarna måste utrymmas.

Västbanken och Gaza måste demilitariseras. Israelisk trupp tvingas från områdena och palestinska grupper måste avväpnas. Samtidigt måste Israels blockad och ekonomiska järngrepp över den palestinska befolkningen undanröjas.

Gordon Browns förslag om ursprungsmärkning på produkter från västbanken är ett bra första steg. Vi konsumenter måste kunna undvika att köpa produkter från illegala bosättningar. EU bör lägga det nu aktuella samarbetsavtalet som ger Israel förstärkta rättigheter på hyllan fram tills dess att Israel visar större respekt för folkrätten.

Gårdagens demonstration på Sergels torg var utmärkt och jag gläder mig åt att mitt partis politiska företrädare, äntligen har börjat visa framfötterna i en fråga som är oerhört principiellt viktig, och som har betydelse även för oss här i Sverige.

Bloggtoppen.se