Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

fredag, februari 06, 2009

Lite mer kärnkraftsresonemang....

När man studerar de borgerliga ledarsidornas kommentarer till centerns kärnkraftskapitulation så slås man av frågans komplexitet. Rent partitaktiskt/strategiskt så är det troligen ett smart drag av de borgerliga partistrategerna. Centerpartiet förlorar visserligen väljare, men på lång sikt är ett av borgerlighetens värsta problem antalet partier. C eller KD bör rationaliseras bort.

Å andra sidan löper socialdemokratin risk för väljarförluster. Många socialdemokrater (däribland en del av mina nära vänner) gillar kärnkraft. De gör det eftersom de tycker om tung basindustri, storskaliga lösningar och eftersom de brinner av vad jag skulle vilja kalla för teknokratisk framtidstro. Det är väl bäst att tillägga att jag inte heller står helt främmande för den typen av resonemang.

Mitt motstånd till kärnkraft beror helt på avfallsfrågan. När jag hör Hamilton (fp) eller vd:n för det statliga kärnavfallshanteringsbolaget (SKB) förkunna att vi visst har löst frågan så kan jag inte låta bli att småle. Plutonium ett av världens farligaste ämnen, produceras i kärnkraftverk. Plutonium har en halveringstid på 10 000 år. Det är längre tid än den mänskliga civilisationens historia. Om nu Hamilton och SKB:s ledning tror sig kunna garrantera vad som kommer hända under tiotusentals år framöver så besitter de förmågor som jag tycker är "oerhört" beundransvärda.

För kärnkraftsvännerna kan borgaralliansens besked te sig glädjande. Jag tror dock att eftertankens kranka blekhet snart kommer infinna sig bland de flesta ganska snart. Energipolitik kräver långsiktighet. Att förvandla kärnkraftsfrågan till blockpolitik, som borgaralliansen nu har gjort, är oerhört kortsiktigt och korkat. För den som vill ha kärnkraft borde frågan inställa sig.
- Vem vågar satsa på kärnkraft i det politiska landskap som nu avtecknar sig?

3 Comments:

At 11:58 fm, Blogger Christoffer Willenfort said...

Det finns en väldigt bra anledning till att SKB är lugn, den anledningen heter Oklo där moder natur körde sina egna kärnreaktorer i över 100 000 år. och därefter implementerade ett fungerande slutförvar på plats, detta slutförvar har fungerat i över 2 miljarder år.

läs här http://en.wikipedia.org/wiki/Natural_nuclear_fission_reactor

Du ska veta att de system vi komemr att använda komemr att vara långt mycket säkrare än oklo.

 
At 1:46 em, Blogger Dag said...

Min oro handlar ju egentligen inte om tekniken. Jag är i själva verket en teknik och storskalighetskramare. Min oro handlar mer om mänsklig ondska. Vad hade en Hitler eller Stalin kunnat göra med plutonium?

Det som diverse typer har lyckats med sen vår civilisation startade för ca 10 000 år sen, tror jag tyvärr kommer överträffas av framtida ledare.

 
At 1:45 em, Anonymous Anonym said...

Om det vore så att kärnkraftsvännerna hade argumentet att elen vid en utbyggnad blir billigare i vårt land skulle det finnas åtminstone ett argument. Men så är det ju inte. Vilken borgerlig kommun ställer sig i spetsen för uranbrytning ? Vilken borgerlig kommun ställer sig i spetsen för slutförvaring ? Vilket statsråd kan garantera att kärnkraftsolyckorna är slut ? Argumenten emot kärnkraft är många. Alternativen till kärnkraft är också många. Jag utgår ifrån att en ny regering efter nästa val river upp kärnkraftslobbyns och Stureplans kärnkraftspolitik.

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se