Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

torsdag, mars 26, 2009

Låt T baneresenärerna se solen och vattnet!

Min mejlbox har varit bombarderad de senaste veckorna av en kampanj som kräver att man vi ska investera ett antal miljarder kronor i att gräva ner tunnelbanan mellan Slussen och gamla stan. Jag vet att kloka människor som Ingemar Ingevik (fd. ordförande i Stockholms stadsfullmäktige) och Monica Andersson (fd. borgarråd) står bakom kampanjen.

Själv har jag svårt att instämma i deras krav. Om jag fick önska något så vore det att få bort den fleriliga motorväg som går mellan gamla stan och Riddarholmen. Den är en kulturpolitisk skandal av stora mått. Motorvägar finns det gott om runt om i världen och i runt Europas storstäder. Stockholms tunnelbana den är däremot unik både i sin skönhet, men också som en av världens mest framgångsrika miljövänliga kollektivtrafiksatsningar.

Hundratusentals stockholmare gör en storartad miljöinvestering varje dag när de nyttjar detta färdmedel. Priset de får betala är dock att resan till större delen görs djupt nere i underjorden i mörka tunnlar. En stunds fantastisk kultur- och skönhetsupplevelse tycker jag de är värda.

Så mitt svarsrop är snarare tvärtom. Slå vakt om den fantastiska tunnelbanans placering i ytläge mellan slussen och Gamla stan. Ljus och luft åt miljöhjältarna i tunnelbanan!

Bloggtoppen.se