Dag

Landstingspolitiker (s) från Stockholm.

tisdag, maj 04, 2010

Jag får inte säga någonting överhuvudtaget.....

Idag har jag befunnit mig i en helt absurd situation. Landstingsfullmäktige har haft ett hemligt möte för att besluta om vem som ska bygga det Nya Karolinska universitetssjukhuset och under vilka ekonomiska villkor det ska ske.

Mötet avslutades med att vi fick besked om att det Skanska som ska bygga NKS.

Mer anmärkningsvärt är att de borgerliga partierna majoriserade igenom ett sekretessbeslut där vi i oppositionen förbjuds under personligt straffansvar att diskutera väsentliga fakta rörande affären med våra uppdragsgivare - medborgarna i Stockholms län.

Jag anser att den borgerliga majoriteten fattat ett huvudlöst beslut som gör NKS bygget avsevärt mycket dyrare än vad det hade behövt vara. Samtidigt kommer beslutet att på avgörande vis påverka förutsättningarna för sjukvården under flera decennier.

En som spekulerar i vilket beslut som vi folkvalda har fattat är Annika Creutzer på E24. Jag tänker inte kommentera huruvida hon har rätt. Jag får dessutom inte göra det. Men hon lyckas fånga dimensionerna/betydelsen av de beslut som landstingsfullmäktige fattat.

7 Comments:

At 1:48 fm, Blogger Dwight said...

Var det inte så här dom jobbade i Sovjet förr i tiden?

Dwight

 
At 2:55 em, Anonymous Örjan said...

Vadå munkavle? I beslutet kan man klart och tydligt läsa vad det kostar för landstinget och vad landstinget får för pengarna. Däremot är det sekretessbelagt vilka avtal projektbolaget har med sina aktieägare. Landstinget har ingen aning om hur mycket pengar Sodexho betalar till sina ägare från landstingsrestaurangen, inte hur mycket vinst MTR gör på tunnelbanan. Däremot tycker jag att det är trist att någon illbatting har brutit mot lagen och läckt hemliga uppgifter till en journalist som du länkar till

 
At 6:27 em, Blogger Dag said...

Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

 
At 6:34 em, Blogger Dag said...

Man kan absolut inte läsa ut i beslutet vad det hela kostar skattebetalarna totalt.

I själva verket blir det oerhört mycket dyrare än vad de officiella kommunikéerna från makthavarna i landstinget säger. Jag skulle kunna leda det i bevis om jag inte vore belagd med den politiskt beslutade munkaveln.

För det är just ett politiskt beslut som landstingets borgerliga majoritet tagit. Man har valt att sätta privata aktieägares intressen före medborgarnas rätt till insyn i ett av de största investeringsobjekten i Sverige någonsin.

Sen är jag väldigt glad över att majoriteten i landstinget inte kan besluta om vare inskränkningar i meddelarfrihet eller kunniga ekonomijournalisters förmåga att räkna.

 
At 7:24 em, Blogger Unknown said...

Landstingen har historiskt sett alltid varit ekonomiskt inkompetenta och inkontinenta. Sjukvården får idka lekstuga och köpa häftiga maskiner som säger "ping" utan några krav på effektivitet. Synd att det fortsätter, men inget överraskande för oss cyniker med insikt.

Jag antar att du och oppositionen skrev en rejäl reservation mot såväl hemligstämpeln som de ekonomiska ramarna?

 
At 7:51 em, Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

 
At 5:21 em, Blogger Dag said...

Jag debatterar gärna.Men inte med anonyma fegisar...

 

Skicka en kommentar

<< Home

Bloggtoppen.se